Μαθητές του 2ου Λυκείου Θερμαϊκού
συμμετείχαν στον διαγωνισμό δημιουργικής γραφής – παρωδίας σε ποιήματα του Κ. Καβάφη.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου στη μνήμη του
ποιητή Μίμη Σουλιώτη και στα πλαίσια του εορτασμού του έτους Καβάφη.
Συμμετείχαν με κείμενά τους πέντε μαθητές της Α’ Λυκείου. Παρώδησαν τα ποιήματα
του Κ. Καβάφη Ιθάκη, Τείχη και η Πόλις. Η παρωδία είναι, βεβαίως, νόμιμο
ποιητικό είδος, ένα νέο ποίημα πάνω στο ποίημα, στηριγμένο στη γνώση και στην
κατανόηση του αρχικού ποιήματος και φτιαγμένο με πολύτιμα υλικά, τη σάτιρα και το
χιούμορ. Οι μαθητές που διακρίθηκαν ήταν ο Μανώλης Καρδάκος, που κέρδισε το 2ο
βραβείο και ο Βαγγέλη Θεοχαρίδη που κέρδισε τον 3ο έπαινο. Οι δυο μαθητές
με την ευγενέστατη χορηγία της εταιρίας Ε.ΜΕΤΑΞΑ και ΣΙΑ Ε.Ε. ταξίδεψαν στη
Λευκωσία και παραβρέθηκαν στην τελετή βράβευσης στο Υπουργείο Παιδείας της
Κύπρου.
Ο
Μανώλης Καρδάκος παρώδησε το ποίημα Κ. Καβάφη Κεριά.
Κεριά
Του
μέλλοντος οι μέρες στέκοντ' εμπροστά μας
σα μιά σειρά κεράκια αναμμένα -
χρυσά, ζεστά, και ζωηρά κεράκια.
σα μιά σειρά κεράκια αναμμένα -
χρυσά, ζεστά, και ζωηρά κεράκια.
Οι περασμένες μέρες πίσω μένουν,
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβησμένων·
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά, λιωμένα, και κυρτά.
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβησμένων·
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά, λιωμένα, και κυρτά.
Δεν θέλω να τα βλέπω· με λυπεί η μορφή των,
και με λυπεί το πρώτο φως των να θυμούμαι.
Εμπρός κυττάζω τ' αναμένα μου κεριά.
και με λυπεί το πρώτο φως των να θυμούμαι.
Εμπρός κυττάζω τ' αναμένα μου κεριά.
Δεν θέλω να γυρίσω να μη διω και φρίξω
τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.
Η παρωδία του Μ.Καρδάκου με τον τίτλο Φώτα τιμήθηκε με το β’ βραβείο:
τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.
Η παρωδία του Μ.Καρδάκου με τον τίτλο Φώτα τιμήθηκε με το β’ βραβείο:
Φώτα
Της ανεργίας
οι μέρες στέκονται εμπροστά μας
σα μια σειρά
φωτάκια πεθαμένα-
νεκρά, κρύα
και σκοτεινά φωτάκια.
Οι καλύτερες
μέρες πίσω μένουν,
ένας
θλιβερός λογαριασμός φώτων ξοδεμένων·
όλο και
κοντοζυγώνει το χαράτσι
για φώτα
σβηστά που τα πληρώνουμε χρυσά.
Δεν θέλω να το βλέπω· με λυπεί η τιμή του
και με λυπεί την ένδειάν μου να θυμούμαι.
Τρέμω να
αντικρίσω το φοβερό ποσό.
Δεν θέλω να
γυρίσω να μη διω και φρίξω
τι γρήγορα
που αυξάνονται τα χρέη,
τι γρήγορα
που μαραζώνει η ζωή.
Ο Βαγγέλης
Θεοχαρίδης παρώδησε το ποίημα Κ. Καβάφη Τα τείχη.
Τα τείχη
Χωρίς
περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ
μεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη. Και κάθομαι και απελπίζομαι τώρα εδώ. Άλλο δεν σκέπτομαι: τον νουν μου τρώγει αυτή η τύχη· διότι πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον. A όταν έκτιζαν τα τείχη πώς να μην προσέξω. Aλλά δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον. Aνεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω. |
Η παρωδία του
Βαγγέλη Θεοχαρίδη με τον τίτλο Ο πάγκος τιμήθηκε με
τον β’ έπαινο:
Ο
πάγκος
Χωρίς
αστοχίαν, χωριν λύπην, χωρίς αιδώ
άλλοι υψηλοί
παίκτες μας έβαλαν τα καλάθια.
Και κάθομαι
και απελπίζομαι στον πάγκο εδώ.
Άλλο δεν σκέπτομαι:
τον νουν μου τρώνε αυτές οι τάπες·
διότι
πράγματα πολλά στο παρκέ να κάμω είχον.
Α όταν έπαιζα
πώς τρίποντα να μην τολμήσω
Αλλά ποτέ δεν
άκουσα συμπαίκτην ή προπονητήν.
Ανεπαισθήτως εβρέθηκα
από το ντέρμπι έξω.
Η μαθήτρια
Ελένη Κοπαΐλα παρώδησε το
ποίημα Κ.Π. Καβάφη Ιθάκη.
Η παρωδία της Ελένης Κοπαΐλα σατιρικά αναδεικνύει ως
σύγχρονο «προορισμό» τη…ΔΕΗ:
Δ.Ε.Η.
Σα βγεις στον πηγαιμό για τη ΔΕΗ
να εύχεσαι να έχει απεργία,
ή να μην έχει κίνηση, μην έχει ουρά.
Το τιμολόγιο και τους φόρους,
το φουσκωμένο το χαράτσι μη φοβάσαι,
τέτοια στο λογαριασμό κι άλλη φορά θα δεις,
κι ας μένει η κάμαρά σου σκοτεινή, κι ας ρίγος
παγωνιάς το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Το τιμολόγιο και τους φόρους,
Το άγριο χαράτσι εσύ δεν θα πληρώσεις,
αν πορτοφόλι δεν κουβανείς μαζί σου,
αν τα λεφτά δεν βρίσκονται εντός του.
Να εύχεσαι να ‘ναι μικρός ο δρόμος.
Λίγα τα καλοκαιρινά πρωινά να είναι
που με τι δυσαρέσκεια, τι γκαντεμιά
θα συναντάς ταμίες πρωτοειδωμένους.
Θα σταματάς σε γραφεία πάρα πολλά
και απέραντες ουρές θα συναντήσεις
ανθρώπους σαν παρτάλια ρυθμίσεις να ζητούν
και υπαλλήλους δύσθυμους κάθε λογής,
όσο φαντάζεσαι πιο άφθονους από αυτούς
σε ταμεία της ΔΕΗ πολλά να πας,
να σπρώξεις και να σπρωχθείς απ’ τους δυστυχισμένους.
Πάντα στο νου σου θα ‘χεις τη ΔΕΗ.
Το φθάσιμον εκεί είναι ο προορισμός σου.
Αλλά μην είσαι νευριασμένος διόλου.
Καλύτερα υπομονή να έχεις
και ήρεμος πια να εξυπηρετηθείς
ανεχτικός με όσα είδες στους διαδρόμους,
ελπίζοντας χρόνο να σε δώσει η ΔΕΗ.
Η ΔΕΗ σ’ έδωσε το κουραστικό ταξίδι.
Χωρίς αυτήν δε θα ‘κανες τον κόπο.
Χρόνο δεν έχει να σε δώσει πια.
Κι αν ακριβή τη βρεις, η ΔΕΗ δε σε γέλασε.
Έτσι κουρέλι που έγινες, με τόση πείνα,
ήδη θα το κατάλαβες οι κυβερνήσεις τι σημαίνουν.
Οι μαθητές Ανδριανός Καραμπίλης και Παναγιώτης
Θεοδοσιάδης από κοινού παρώδησαν επίσης την Ιθάκη του Κ.Π. Καβάφη, με «προορισμό» τις σχολικές εξετάσεις.
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Σαν βγεις στο
πηγαιμό για τες εξετάσεις,
να εύχεσαι να
‘ναι εύκολα τα θέματα,
γεμάτα σωστό
λάθος, πολλαπλής επιλογής.
Καθηγητάς και
λυκειάρχας,
τον θυμωμένον
επιτηρητή μην τον φοβάσαι,
τέτοιους στο
δρόμο σου ποτέ σου δε θα βρεις,
αν μόνος σου
δεν καρφωθείς, αν το σκονάκι
που ‘κανες
καλά το έχεις κρυμμένο.
Καθηγητές και
λυκειάρχες,
ο θυμωμένος
επιτηρητής άμα σε πιάσει,
δικαιολογία
καλή πρέπει να βρεις,
αν θέλεις να
γλιτώσεις να σωθείς.
Να εύχεσαι να
‘ναι εύκολα τα θέματα.
πολλά τα
καλοκαιρινά πρωϊνά του Ιουνίου να είναι
που με τι
ανία, με τι νύστα
θα μπαίνεις
σε σχολεία σκονισμένα·
να βρεις την
αίθουσα που επρόκειτο να γράψεις,
και τη λευκή
την κόλλαν στο θρανίο να αντικρίσεις,
επώνυμο και
όνομα, έτος και ημερομηνία,
και οι
μαθητές να ψυθιρίζουν στα θρανία,
όσο μπορούν
πιο άφθονα σκονάκια να αντιγράψουν·
κι έπειτα σε
παραλιακά καφέ να χαλαρώνουν,
να διαγράφουν
όσα με κόπο είχαν μάθει,
όσο μπορούνε
πιότερη διαγραφή να κάμνουν,
στο σπίτι
τους μετά να ξαναπάν,
να διαβάζουν
και να διαβάζουν για να ξαναγράψουν.
Πάντα στο νού
σου να έχεις τις εξετάσεις.
Το γράψιμον
εκεί ειν’ ο προορισμός σου.
Αλλά μη
βιάζεις το διάβασμα σου διόλου.
Καλύτερα
μέρες πολλές να διαρκέσει
και ψόφιος
πια να γράψεις την μονάδαν,
φτωχός με
όλον τον χαμένον χρόνον,
μη
προσδοκώντας γνώση να σε δώσουν οι εξετάσεις.
Οι εξετάσεις
σου έφαγαν όλο το χρόνο,
χωρίς αυτές
δεν θα ένιωθες τον πόνο,
αλλά όλα
έχουν τελειώσει πια·
κι αν απ’ τ’
αποτελέσματα απογοητευτείς,
οι εξετάσεις
σε ξεγέλασαν
έτσι σοφός
που έγινες, με τόσο πονοκέφαλο
ήδη θα το
κατάλαβες, οι εξετάσεις τι αξίζουν.
Οι φώτο από την
απονομή των βραβείων στο Υπουργείο Παιδείας Κύπρου:
Προσθέσετε το σχόλιό σας:
0 comments:
Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.