΄Ένα εφικτό σχέδιο δράσης που διέσωσε την Κάλβια από τα δεινά του μαζικού τουρισμού, προσφέροντας στους κατοίκους μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Η Μαγιόρκα είναι το μεγαλύτερο νησί των Βαλεαρίδων Νήσων και ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της Ευρώπης, με 10 εκατομμύρια ταξιδιώτες να την επισκέπτονται κάθε χρόνο. Τις δεκαετίες 60 και 70, κατάφερε με την εκπληκτική ομορφιά της να κερδίσει μια θέση στη λίστα των αγαπημένων προορισμών των απαιτητικών και κοσμικών ταξιδιωτών της εποχής. Ο μαζικός τουρισμός, μοιραία εξέλιξη για τους περισσότερους προορισμούς της Μεσογείου, άλλαξε σταδιακά το νησί. Η ανάπτυξη της Κάλβια, μιας από τις πιο τουριστικές περιοχές της Μαγιόρκα, δεν μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Η παραθαλάσσια γραφική περιοχή των 3.000 κατοίκων μεταμορφώθηκε μέσα σε 3 δεκαετίες σε ένα πολύβουο τουριστικό θέρετρο 42.000 κατοίκων. Τέλος της δεκαετίας του 80 είχε μετατραπεί σε ένα αντιαισθητικό σκηνικό γιγαντιαίων ξενοδοχειακών μονάδων και πολύβουων δρόμων. Η εικόνα του ταλαιπωρημένου φυσικού περιβάλλοντος και των παλιών κτιρίων έπαψε να ανταποκρίνεται στα όνειρα των επισκεπτών της, που άρχισαν να γοητεύονται από καινούριους τουριστικούς προορισμούς. ΄Ετσι οι κάτοικοι της Κάλβια είδαν για πρώτη φορά τον αριθμό των τουριστών που έφτανε στην πόλη τους να μειώνεται αισθητά. Μεταξύ του 1988 και 1991, η μείωση έφτασε το 20%. Η κρίση έπληττε όλες τις τουριστικές περιοχές των Βαλεαρίδων και κάποιες από αυτές αντέδρασαν αποφασίζοντας να βελτιώσουν τις υπάρχουσες τουριστικές υποδομές τους.


Ο δήμος της Κάλβια, όμως με 95% της οικονομίας του να εξαρτάται από τον τουρισμό, γνώριζε πως κάτι τέτοιο δεν αρκούσε για να ξαναβρεί η περιοχή τη θέση της στον τουριστικό χάρτη. Και βέβαια, δεν αρκούσε για να βρουν οι πολίτες της την ποιότητα ζωής που είχαν χάσει. Αποδεικνύοντας ότι επιτυχημένος δεν είναι αυτός που δεν κάνει λάθη, αλλά εκείνος που μαθαίνει από τα λάθη του, ο δήμος της πόλης τόλμησε να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα. Με πρωταγωνίστρια την τότε δήμαρχο Margarita Najera και με πυξίδα την εμπειρία – που λέει ότι η ποιότητα του τουρισμού ενός τόπου εξαρτάται άμεσα από την ποιότητα του περιβάλλοντος – σχεδίασαν ένα πρώτο πλάνο για το μέλλον της περιοχής. Με κινητήρια δύναμη τη συμμετοχή πολιτών, επιχειρηματιών και τουριστικών φορέων που οραματίζονταν μια άλλη Κάλβια, ακολούθησαν 4 ολόκληρα χρόνια ερευνών, διαβουλεύσεων και σκληρής δουλειάς. Η σελίδα γύρισε οριστικά το 1995. Η Κάλβια, έχοντας υιοθετήσει τις αρχές της Agenda 21 για τη βιώσιμη ανάπτυξη, χάραξε τη δική της Calvia Local Agenda 21 . ΄Ετσι καθόρισε μια νέα πολιτική και συγκεκριμένες δράσεις για να μειωθεί η ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον, να αναδειχθεί ο πολιτισμός, να βελτιωθεί η καθημερινή ζωή των κατοίκων και να απομακρυνθεί η πόλη από το κορεσμένο μοντέλο του μαζικού τουρισμού.

Στην πράξη, η Calvia Local Agenda 21 έκανε την περιοχή να ζει το δικό της θαύμα. Μέρα με τη μέρα άρχισε να σχηματίζει το νέο της πρόσωπο, αναδιαμορφώνοντας κατ’αρχήν το κέντρο και την ιδιαίτερα επιβαρημένη παραλιακή ζώνη. Η εικόνα των κουρασμένων, γεμάτων τσιμέντο περιοχών της πόλης, όπως η Palmanova, σύντομα άλλαξε. Ο δήμος κατάφερε να εμποδίσει την οικοδόμηση μεγάλων εκτάσεων (50.000 τμ.) δίνοντας έτσι χώρο για πάρκα και χώρους στάθμευσης, που έκαναν την πόλη ανθρώπινη. Επιπλέον κατεδαφίστηκαν ή ανακαινίστηκαν ριζικά περισσότερα από 30 παλιά κτίρια, μεταξύ αυτών και πολυώροφα ξενοδοχεία, μπαρ και εστιατόρια, που είτε επηρέαζαν αρνητικά την αισθητική της πόλης είτε εμπόδιζαν την επαφή της με τη θάλασσα. Αυτό άλλαξε ριζικά την εικόνα της πόλης, κάνοντάς την ελκυστικότερη επιτρέποντας ξανά σε κατοίκούς και επισκέπτες να απολαύσουν την πανέμορφη παραλιακή ζώνη της Κάλβια. Συγχρόνως, επανασχεδιάστηκε ο οδικός ιστός της περιοχής, δίνοντας 33 ολόκληρα χιλιόμετρα νέων πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων που βελτίωσαν την καθημερινή ζωή. Μελετήθηκαν προγράμματα για τις μεταφορές, την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού και τη διαχείριση των αποβλήτων της περιοχής. Επίσης, έγινε προσπάθεια να διασφαλιστεί σε κάποιο βαθμό η ποιότητα της ταξιδιωτικής εμπειρίας των επισκεπτών με την πιστοποίηση συστήματος ποιότητας για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Στο νέο αυτό πνεύμα, με καμπάνιες και προγράμματα όπως τα «Τοπία της Κάλβια» και «Χειμώνας στην Κάλβια», άρχισαν να αναπτύσσονται ειδικές μορφές τουρισμού (αγροτοτουρισμός, περιηγητικός τουρισμός, τουρισμός υγείας κτλ) καθώς και ο χειμερινός τουρισμός.


Οι οραματιστές και οι υποστηρικτές της Calvia Local Agenda 21 δικαιούνται να αισθάνονται υπερήφανοι που αναζήτησαν και βρήκαν το δρόμο για να αλλάξουν τον τόπο τους. Ζουν πια στον μοναδικό προορισμό της Μεσογείου που κατάφερε να ανακόψει τόσο δραστικά την πορεία του προς τον μαζικό τουρισμό, προσφέροντας συγχρόνως στους ίδιους μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Απέδειξαν την ισχύ της συνεργασία σε τοπικό επίπεδο και έδωσαν το έναυσμα για τη δημιουργία ενός δικτύου συνεργασίας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλεαρίδων και την ίδρυση του Οργανισμού για τη Βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών.

Τα στοιχεία δικαιώνουν την απόφασή τους, καθώς η οικονομία και ο τουρισμός της Κάλβια βρίσκονται από το 1997 σε ανοδική πορεία, με τους χειμερινούς ταξιδιώτες να έχουν αυξηθεί κατά 15%. Η Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC) τους το αναγνώρισε απονέμοντας το βραβείο της «Βιώσιμης Πόλης» και της «Πράσινης Σφαίρας» αντίστοιχα.
Η Calvia Local Agenda 21, έχοντας στοιχίσει ήδη 1,5 εκατομμύριο ευρώ βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. Τα εκατομμύρια των ταξιδιωτών που την επισκέπτονται κάθε χρόνο εξακολουθούν να βλέπουν την περιοχή που έβαλε το μεγάλο στοίχημα να αλλάζει. ΄Ένα στοίχημα που όλα δείχνουν πως το κερδίζει. Εξ άλλου, αποτελεί κατά κάποιον τρόπο παλιά υπόσχεση των κατοίκων της, όταν χρόνια πριν διάλεξαν με χιούμορ να ονομάσουν τον πρώτο μόλις κύκλο των διαβουλεύσεών τους “Mision Posible”.

πηγή
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.