Απών από τη Βουλή σε μια παλιοσυζήτηση στην οποία ενεπλάκη αρχικώς (και απειλητικώς), διαβάζω πως θα είναι ο Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς .... και υπομειδιώ! Είχε προγραμματίσει ταξίδι στην Ασία και έτσι δεν μπορεί να παραστεί για να εκθέσει στην εθνική αντιπροσωπεία τα δραματικά στοιχεία της εικόνας (Κοτζιάς: "Υποστηρίζει η αντιπολίτευση τη δυνατότητα δημόσιοι λειτουργοί να πωλούν δημόσια έγγραφα σε τρίτους;") που αφορά στις αποκαλύψεις σχετικά με την πώληση ή μη-πώληση πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία.
Έξυπνα πράττει! Εάν παρευρισκόταν στην συγκεκριμένη συνεδρίαση της Βουλής θα έπρεπε να εξηγήσει πώς η εικόνα του κουνελιού που παρουσίασε αρχικώς για την υπόθεση αφορά στην πραγματικότητα σε πάπια. Σε μια τέτοια περίπτωση ή δείχνεις τις (πολιτικές, διοικητικές και επιχειρηματικές) συνδέσεις, κατά τις οποίες η διφορούμενη εικόνα "πάπια-κουνέλι" δομείται ως πάπια ή κουνέλι, αλλάζοντας απλώς την οπτική γωνία της πολιτικής αντίληψης, ή κάνεις τελικώς εσύ την πάπια, φτερουγίζοντας μακριά.
Μια και στο γνωστικό πεδίο είμαστε μάλλον στενοί συγγενείς (εγώ και ο κ. Κοτζιάς), δεν θα δυσκολευόμαστε να συμφωνήσουμε πως το "βλέπειν" στην συγκεκριμένη υπόθεση είναι το πρόβλημα και όχι το "ακούειν". Η κατανόηση της πραγματικότητας στο θέμα δεν αφορά στα (διαβαθμισμένα) κείμενα, αλλά στις σχέσεις που τα παρήγαγαν. Οι σχέσεις παραγόντων (ελλήνων και ξένων) είναι εκείνες που μας οδηγούν να βλέπουμε τις συνδέσεις, οι οποίες θεσπίζουν την διφορούμενη εικόνα "πάπια-κουνέλι".
Αν θες να δεις την αλήθεια, δες τις συνδέσεις στην εικόνα του σκανδάλου. Αν θέλεις να αποφύγεις την αλήθεια άκου τις διηγήσεις για το κουνέλι ή τη πάπια που θα μπορούσες να δεις στην εικόνα, ακούγοντας ασφαλώς ταυτόχρονα την διήγηση για το ένα ή το άλλο.
Ο μόνος ίσως άνθρωπος που μιλώντας για το κουνέλι θα σε έκανε να δεις την πάπια στην διφορούμενη εικόνα "πάπια-κουνέλι", πέταξε μακριά! Ίσως γιατί έστω κάπως αργά θυμήθηκε την έννοια της "κατανόησης ", ή μάλλον της αποκάλυψης για την κατανόηση, του Βιτγκενστάιν: Πρόκειται για μια μορφή προσέγγισης που συνίσταται στο να “βλέπεις συνδέσεις”.
Προχθές συζητούσαμε με τη γυναίκα μου την διαφορά του "ακούω" από το "ακούειν" στην παιδαγωγική. Για το δεύτερο - σε αντίθεση με το πρώτο - προϋπόθεση είναι η αλληλόδραση, η κριτική αντίληψη και η αντίρρηση. Αυτό πράγματι προσφέρει γνώση, είναι δημιουργική μάθηση, αλλά για την κατανόηση μιας διφορούμενης εικόνας, σαν αυτή που δομήθηκε γύρω από την πώληση ή μη-πώληση πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία, απαιτείται αποκάλυψη των (δια)συνδέσεων. Ποιος θα το αποκαλύψει; Όχι πάντως ο Νίκος Κοτζιάς. Υπάρχει κάποιος άλλος, στην αντιπολίτευση έστω, που θα το αποτολμούσε; Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα!
Προσθέσετε το σχόλιό σας:
0 comments:
Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.