Ποια είναι η διαφορά του φιλόδοξου επιχειρηματία από τον φιλόδοξο, αμοραλιστή πολιτικό; Ο πρώτος πουλάει για να μεγαλώσει, όπως για παράδειγμα κάνει σήμερα ο Ρούπερτ Μέρντοχ, ενώ ο δεύτερος πουλιέται για να μεγαλώσει εκείνα τα επιχειρηματικά συμφέροντα που θεωρεί πως του διασφαλίζουν την ύπαρξη και την προοπτική. Ας αποφύγω τα παραδείγματα για να μην παρεξηγηθώ από την αρχή. Ο αναγνώστης των σημειωμάτων μου θα έχει μπόλικα και ασχέτως προσδιορισμού στο δίπολο δεξιά-αριστερά.
Είναι κάτι καινούργιο και καινοτόμο αυτό; Καθόλου! Είναι παλιό, αλλά δεν θα το μάθεις από την κλασική πολιτική οικονομία (: την αφελή οικονομία, όπως μου αρέσει να την αποκαλώ), ούτε από την κλασική πολιτική μεθοδολογία (: την αγαθιάρικη πολιτική επιστήμη, όπως την θεωρώ).
Το γνωρίζουν έξυπνοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα και πονηροί πολιτικοί από όλους ανεξαιρέτως τους πολιτικούς χώρους; Ασφαλώς! Δεν είναι πίσω η Ελλάδα σε αυτά. Το έχω διαπιστώσει εμπειρικώς ως σύμβουλός τους. Στο συγκεκριμένο μάλιστα ζήτημα θα ήταν μάλλον σωστό να θεωρήσεις τον επιχειρηματία ή πολιτικό ως σύμβουλο του συμβούλου. Είναι παράδοξο, αλλά η ιστορία, όπως ο καπιταλισμός και η ηγεμονία, εξελίσσονται μέσω παραδόξων. Αυτό που φαίνεται ή/και αναφέρεται ποτέ δεν είναι αυτό που είναι, όχι επειδή η αναφερόμενη ταυτότητα συγκρούεται με την πραγματική (υπάρχειν) - ή με την μορφή του καλού ανθρώπου που συγκρούεται με τον κακό νόμο - αλλά επειδή στην πολιτική και στην οικονομία το παράδοξο έχει τη μορφή του διλήμματος "η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα". Αν δεις την κότα εξαφανίζεται το αυγό και αν δεις το αυγό δεν υπάρχει κότα. Αν δεις την μεγέθυνση στη βάση της αγοράς (συσσώρευση) χάνεις το πολιτικό παιχνίδι το οποίο μεγεθύνει αυτόν που πουλά - ενώ φαίνεται να μεγαλώνει αυτός που αγοράζει - αν φυσικά ο ίδιος χρησιμοποιεί τον αγοραστή ως φορέα της δικής του ισχυροποίησης.
Μα, αυτό δεν κάνει και ο πονηρός πολιτικός, που δεν είναι άλλος από τον παραδοσιακό πολιτικό (:με την έννοια τουconventional politician); Όχι ακριβώς. Δεν πουλάει πλούτο για να ισχυροποιήσει την θέση του, πουλάει νόμο για να ιδιοποιηθεί κάποιος τρίτος πλούτο που θα ισχυροποιήσει την θέση του πρώτου. Δεν πουλάει για να μεγαλώσει, αλλά πουλιέται για να μεγαλώσει τα οικονομικά συμφέροντα, που δίχως αυτά δεν μπορεί να αναπαραχθεί κοινοβουλευτικώς.
Και ποια είναι η διαφορά μεταξύ του δεξιού ή κεντρώου με τον αριστερό πολιτικό στο ζήτημα; Ο τρόπος θέσπισης και ο τρόπος πολιτικής νομιμοποίησης. Οι πρώτοι πουλιούνται επειδή έτσι κάνουν όλοι οι καλοί πολιτικοί στις καλές και δημοκρατικές χώρες. Επειδή έτσι δουλεύει η αγορά και τα πολιτικά συστήματα που την υπερασπίζονται. Ενώ οι δεύτεροι πουλιούνται για να μπουν και αυτοί στο παιχνίδι των πρώτων που δεν είναι, κατά το δικό τους αφήγημα, καλό, αλλά κακό, αλλά θα γίνει καλό αν επικρατήσουν οι καλοί (οι αριστεροί). Έτσι οι νόμοι θεσπίζονται όχι με κανόνα την αγορά, όπου πουλά κάποιος για να μεγαλώσει, αλλά με κανόνα την ανάγκη εισαγωγής αντιφρονούντων πολιτικών σε αυτή την αγορά. Νομοθετούμε αυτά που θα νομοθετούσαν ίσως οι αντίπαλοί μας δεξιοί ή κεντρώοι, αλλά εμείς το κάνουμε με βαριά καρδιά, θυσιάζοντας τις ιδέες μας, ενώ οι άλλοι επενδύοντας στις ιδέες τους. Είμαστε πόρνες από ανάγκη και όχι πουτάνες από συνείδηση, είναι σαν να λένε.
Μόνο που αυτό σε τι διαφέρει από τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί ηγεμονίας και πολιτικής εξουσίας; Σε τίποτε. Απλώς ορίζει μια νέα παραδοξότητα: Να εμφανίζονται σαν καινοτόμοι, ριζοσπάστες και ανανεωτικοί πολιτικοί οι πλέον συμβατικοί, παραδοσιακοί εισοδιστές, διαδίδοντας, για να αντλήσουν πολιτική νομιμοποίηση, πως πουλάνε για να μεγαλώσουν, ενώ πουλιούνται για να μεγαλώσουν αυτούς που η ελληνική κρίση φυσιολογικά θα συρρίκνωνε.
Το “πουλάω για να μεγαλώσω” αποτελεί σύγχρονη καπιταλιστική αντίληψη και στον βαθμό που πετυχαίνει, ορίζει τον ικανό επιχειρηματία. Αντίθετα, το “πουλιέμαι για να τους μεγαλώσω” εκφράζει έναν εγγενή αναχρονισμό στην πολιτική αντίληψη. Δυστυχώς δεν πραγματοποιείται διαφορετικά ο εισοδισμός στην πράξη. Και ο εισοδισμός είναι πλέον ρητό concept πολιτικής νομιμοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ.
* Ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος είναι διδάκτωρ Πολιτικής Επιστήμης, ειδικός σε θέματα πολιτικής και διακυβέρνησης στην Ευρασία.
Προσθέσετε το σχόλιό σας:
0 comments:
Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.