της Πελαγίας Ασημάκη *

Η επίσκεψη σε οδοντίατρο είναι ένα από τα πράγματα που οι άνθρωποι σε ολόκληρο τον κόσμο φοβούνται περισσότερο.
Ο κύριος λόγος του οδοντιατρικού φόβου είναι η αίσθηση απώλειας ελέγχου στη συγκεκριμένη κατάσταση. Η όλη διαδικασία είναι αρκετά δυσάρεστη ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις ο ασθενής έρχεται στο οδοντιατρείο με πόνο. Το άτομο βρίσκεται ξαπλωμένο ανάσκελα, με έντονο φωτισμό σε μικρή απόσταση από τα μάτια του, αισθάνεται διάφορα αντικείμενα να μπαίνουν στο στόμα του , ακούει ανατριχιαστικούς ήχους κ.τ.λ. Μερικές φορές, ο φόβος μπορεί να οφείλεται σε προηγούμενες αρνητικές εμπειρίες ή σε αρνητική επιρροή από κάποιο συγγενικό ή φιλικό πρόσωπο.

Το αποτέλεσμα είναι αυτοί που έχουν οδοντιατρική φοβία να αποφεύγουν συνήθως παντελώς να επισκεφθούν κάποιον οδοντίατρο. Η έλλειψη οδοντιατρικής φροντίδας μπορεί να αρχίσει να γίνεται ορατή και στους άλλους, να υπάρχει κακοσμία του στόματος και βαθμιαία να εμφανιστούν διάφορα προβλήματα με τη μορφή ενόχλησης έως και αφόρητου πόνου.
Υπάρχουν ασθενείς που λόγω φόβου ακυρώνουν τα ραντεβού, απαιτούν ολοκλήρωση της θεραπείας σε μία συνεδρία ή στέλνουν προπομπούς μέλη της οικογένειας που δεν φοβούνται. Υπάρχουν ακόμη ασθενείς που δεν εκδηλώνονται, αλλά εάν πονέσουν αλλάζουν οδοντίατρο και ασθενείς που κάνουν χρόνια να επισκεφθούν οδοντίατρο, οι οποίοι τελικά πιέζονται από το περιβάλλον και καταλήγουν σε εκτεταμένες θεραπείες. Κάποιοι κάνουν καταστροφικές σκέψεις ότι θα πεθάνουν, θα καταπιούν εργαλεία, θα μολυνθούν, θα τους κόψουν τη γλώσσα ή τα μάγουλα ή τα χείλη. Άλλοι αμφισβητούν τον οδοντίατρο και το προσωπικό . Το 77% των φοβικών φοβούνται τις οδοντιατρικές πράξεις , τις ενέσεις, τις εξαγωγές ,τον τροχό και τον πόνο. Διεθνή δεδομένα αναφέρουν ότι το ποσοστό των ασθενών που δεν πηγαίνουν ποτέ στον οδοντίατρο και καταλήγουν σε νοσοκομεία για γενική αναισθησία ανέρχεται 54%

Για να ξεπεραστεί ο φόβος του οδοντιάτρου είναι πολύ σημαντικό ο ασθενής να αποκαλύψει στο γιατρό του το φόβο που το διακατέχει. Έτσι, διευκολύνεται και ο ίδιος ο οδοντίατρος, προσαρμόζοντας τις παρεμβάσεις του στις συγκεκριμένες ανάγκες του πελάτη του. Σημαντικό είναι, επίσης, να ρωτά για διάφορα πράγματα που το απασχολούν/προβληματίζουν ώστε να μπορεί να έχει την απαραίτητη πληροφόρηση που μπορεί να τον καθησυχάσει.
Επειδή ο φόβος συνοδεύει τον άνθρωπο από την γέννηση και έχει σχέση με τα βιώματά του αλλά και το DNA του είναι βασικό το άτομο να αντισταθεί καταρχάς νοητικά στις αρνητικές σκέψεις και εικόνες. Η προσέλευση στο χώρο με κάποιο άτομο που εμπιστεύεται είναι επίσης πολύ βοηθητική. Η καθιέρωση ενός σινιάλου, όπως το να σηκώνει το χέρι του , για να ειδοποιήσει τον γιατρό να σταματήσει τη διαδικασία , διευκολύνει τη συμμετοχή του στον έλεγχο της συνεδρίας. Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που ενισχύουν την αίσθηση της ασφάλειας είναι η εμπιστοσύνη στον οδοντίατρο του.
Επίσης ενδείκνυται ο ασθενής να αφιερώνει αρκετό χρόνο στο ραντεβού, να το προγραμματίζει εγκαίρως χωρίς να ακολουθεί κάποια σημαντική δουλειά ώστε να μην επιβαρύνεται η κατάστασή του με επιπρόσθετο άγχος.

Η μέθοδος «λέω-δείχνω-κάνω», η διάσπαση της προσοχής με βιντεοταινίες, η κάλυψη του ήχου του τροχού με ευχάριστη μουσική και πίνακες με χαλαρωτικά θέματα αποτελούν τρόπους χαλάρωσης και απευαισθητοποίησης των στρεσογόνων σκέψεων. Σε δυσκολότερα περιστατικά μπορεί να επιστρατευθεί και η φαρμακολογία ή η βοήθεια ειδικού ψυχολόγου.

Η οδοντιατρική φροντίδα είναι κάτι που οφείλουμε σε τακτική βάση στον εαυτό μας ,την υγεία μας και την εικόνα μας . Μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα τη φορά για να τη διασφαλίσουμε.



* Χειρουργός Οδοντίατρος, Τσιμισκή 71
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.