Περιηγούμαστε στους αγρούς της φιλοξενίας, διαφυλάσσουμε την αυθεντικότητα της πόλης, ανεβάζουμε τον ακτιβισμό επί σκηνής, θωρούμε το σώμα του χρήματος, μαθητεύουμε στις τάξεις των κυμάτων, τολμούμε μια απροσδόκητη χορογραφία, απολαμβάνουμε το χορό των ορέων.

Αυτά και άλλα πολλά στη «σχεδία» Ιουλίου-Αυγούστου (τεύχος #91), που θα βρίσκεται, εκτάκτως, από την Τετάρτη 7 Ιουλίου στους δρόμους της πόλης.

Ολόκληρα χωριά μετατρέπονται σε διάσπαρτους ξενώνες, φάρμες γίνονται εστίες μάθησης, ο αγροτουρισμός αποτελεί σανίδα σωτηρίας για την ύπαιθρο, προσφέροντας αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες. Στην Ιταλία, οι ίδιοι οι κάτοικοι επαναφέρουν στη ζωή ερειπωμένα ιστορικά χωριά, μετατρέποντάς τα σε ξενοδοχεία, τα οποία είναι διασκορπισμένα σε ένα ολόκληρο χωριό. Η υποδοχή του ξενοδοχείου μπορεί να στεγάζεται στο δημαρχείο του χωριού και τα δωμάτια πάνω από μία μεσαιωνική γέφυρα. «Σύμφωνα με την ευρέως διαδεδομένη στην Ελλάδα στρεβλή έννοια του αγροτουρισμού, αυτός αφορά την απλή, στεγνή διαμονή σε ένα παραδοσιακό κατάλυμα. Αν δεν συμμετέχεις ενεργά στα τοπικά δρώμενα, αν δεν συλλέξεις εμπειρίες από την τοπική κοινωνία, τη φύση και τον πολιτισμό, αυτό δεν είναι αγροτουρισμός», σημειώνει στη «σχεδία» η Ναταλί Δολόγλου, ερευνήτρια στο Μετσόβειο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας. Είναι τον φάκελο του αγροτουρισμού που ανοίγουμε στο ρεπορτάζ με τίτλο «Οι αγροί της φιλοξενίας».

«Η πόλη υπό μετάλλαξη». Ένας κοινωνικός γεωγράφος καταρρίπτει τους μύθους που συνοδεύουν το Airbnb, εξηγεί πώς εξελίχθηκε σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, πώς μεταλλάσσει την ανθρωπογεωγραφία του αστικού ιστού και πώς απειλεί με εκτοπισμό τους μόνιμους κατοίκους του, ενώ μας καλεί να στρέψουμε το βλέμμα μας σε καλές διεθνείς πρακτικές αντιμετώπισης του φαινομένου. «Αν η αυθεντικότητα των ελληνικών πόλεων και των γειτονιών τους έγκειται στην κοινωνική ανάμειξη, στην ποικιλομορφία, αυτά είναι που απειλούνται σήμερα μέσω του Airbnb», υπογραμμίζει ανάμεσα σε άλλα στη «σχεδία» ο Δημήτρης Μπαλαμπανίδης.

«Ο ακτιβισμός επί σκηνής». Ένας αγέραστος γίγαντας της έβδομης τέχνης θεωρεί αδιαχώριστη την υποκριτική από την ακτιβιστική του δράση, τα βάζει μα την άγνοια και την παραπλάνηση που κυριαρχούν στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και βρίσκει την ελπίδα στα κινήματα των αυτόχθονων λαών. «Αν ο καθένας, μέσα από τη δική του εργασία, προβάλλει οτιδήποτε μπορεί να χαρακτηριστεί ως ή να συμφωνηθεί ότι αποτελεί αλήθεια, αυτό θα αλλάξει τον κόσμο», σημειώνει, μεταξύ άλλων, ο Τζέιμς Κρόμγουελ.

«Το σώμα του χρήματος». Από νύχια μέχρι τρίχες και μητρικό γάλα, μια σειρά από μέρη της υλικής μας υπόστασης καθίστανται υλικά προς πώληση στις σκοτεινές γωνιές του διαδικτύου και στη μαύρη αγορά. Τα πιο περιζήτητα όργανα, δε, στη μαύρη αγορά είναι τα νεφρά, λόγω της αυξανόμενης εμφάνισης των «νόσων της ευμάρειας», που σχετίζονται άμεσα με τον δυτικό τρόπο ζωής, όπως ο διαβήτης και η αρτηριακή πίεση

«Τα κύματα στην τάξη». Τρεις εκπαιδευτικοί μας ταξιδεύουν στις αίθουσες της ελευθερίας, της ξεγνοιασιάς και της συμπερίληψης, σε ένα ακριτικό νησί του Αιγαίου. «Η πλειοψηφία των παιδιών έχει όνειρα. Επιθυμούν να σπουδάσουν και να γνωρίσουν καινούρια μέρη και ανθρώπους. Την Τήλο, όμως, δεν την αλλάζουν με τίποτα», μας εξηγούν οι δασκάλες Σοφία Γλαρού, Αντιγόνη Παπακωνσταντίνου και Βασιλεία Ψυχογυιού.

«Τόλμη και χορογραφία». Ένα δρώμενο αποκαλύπτει το ανέφικτο της δραπέτευσης από την παρουσία των καμερών στην Κίνα, όπου οι μηχανισμοί επιτήρησης περιλαμβάνουν έως και λογισμικό εντοπισμού. Μάλιστα, στην αχανή ασιατική χώρα, οι κάμερες παρακολούθησης ταυτοποιούν κάθε άτομο που περνάει από το φακό, χάρη στη διασύνδεσή τους με όλα τα κρατικά αρχεία.

«Ο χορός των ορέων». Το πιο ορεινό φεστιβάλ του τόπου μας, εκείνο στη Βωβούσα, ένα φιλόξενο χωριό στο ανατολικό Ζαγόρι, δίνει αέρα βιωσιμότητας στην έννοια της διαμαρτυρίας, ενώ συνδέει τον πολιτισμό και την τοπική παράδοση με τη φύση και την αλληλεγγύη. «Θέλαμε να διαμαρτυρηθούμε ενάντια στη δημιουργία ενός δεύτερου φράγματος με δημιουργικό τρόπο, ώστε η διαμαρτυρία να ταυτιστεί με την αειφορία», επισημαίνει ο εμπνευστής του Φεστιβάλ της Βωβούσας Καμίλο Νόλλας. Τα εργαστήρια στο φετινό φεστιβάλ περιλαμβάνουν από χαρακτική και βοτανολογία μέχρι χορό και εξερεύνηση με θέμα το κατράμι, ενώ το παρών θα δώσει και το «σχεδία αρτ».

«Οι σελίδες στα αμπάρια μας». Τηρώντας απαρέγκλιτα τη βιβλιοφιλική παράδοση, σας καλούμε και τούτο το καλοκαίρι σε μια βουτιά στις θάλασσες της γνώσης.

Ακόμη, ο Χρήστος Αλεφάντης, στα «Λόγια της πλώρης», θαυμάζει τον Μπαχάτι που διδάσκει μπαλίτσα. Ο φωτογράφος Λεωνίδας Δημακόπουλος και ο φωτορεπόρτερ Ορέστης Παναγιώτου μιλούν για μια φιλία που κρατάει 30 χρόνια. Ο φακός του Βασίλη Μαρινάκη καταγράφει απογευματινά στιγμιότυπα της πόλης, την ίδια στιγμή που μία συνταξιούχος εκπαιδευτικός περιδιαβαίνει την Ήπειρο των μεσαιωνικών μύθων, των βυζαντινών εκκλησιών και των κατοχικών ολοκαυτωμάτων, ενώ μας ετοιμάζει κεφτέδες με κουρκούτι Παράλληλα, σε ένα μεζεδοπωλείο στο κέντρο του Ηρακλείου, οι κρητικές συνταγές συναντούν την ιστορία του τόπου, αναβιώνοντας, συνάμα, μια πολιτιστική επανάσταση. Επιπλέον, κάνουμε νέες εγγραφές στο Ημερολόγιο της «σχεδίας» και, μέσα από μια μικρή αγγελία, μυούμαστε στα μυστικά του ψαρέματος.

Αυτά και άλλα πολλά στη «σχεδία» Ιουλίου-Αυγούστου (τεύχος #91).


Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.