Ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ στο έργο του «Άμλετ» (1602), στην τέταρτη σκηνή της πρώτης πράξης, βάζει τον αξιωματικό Μάρκελο να λέει: «Υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας». Από τότε η φράση αυτή χρησιμοποιήθηκε μεταφορικά για περιγράψει άκρως νοσηρές καταστάσεις, ιδιαίτερα μέσα στα πλαίσια του κρατικού, διοικητικού, εξουσιαστικού μηχανισμού και της πολιτείας.

Πριν λίγες μέρες είχαμε δύο ταυτόχρονες κινήσεις-δηλώσεις: Ο μεν Μπάιντεν έδινε χάρη στον υιό του (που ήταν ανακατεμένος σε πολύ βρώμικες υποθέσεις στην Ουκρανία), ο δε δικός μας Μητσοτάκης με περηφάνια δήλωνε στο Λονδίνο, σε εκπροσώπους του χρήματος, ότι δεν πρόκειται να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των τραπεζών στην Ελλάδα. Έτσι, ανερυθρίαστα και με τον πιο έκδηλο τρόπο, οι πολιτικοί εκπρόσωποι του πλούτου υπερασπίζονται την τάξη τους, τα συμφέροντά τους και οχυρώνονται πίσω από το «ακαταδίωκτο» πάσης φύσεως.

Όμως η σαπίλα δεν υπάρχει μόνο σε μια στιγμή της ιστορίας, ή στους χώρους γύρω από τον θρόνο της Δανιμαρκίας. Έχει απλωθεί σαν μεγάλος λεκές σε όλο το βασίλειο της Δύσης, της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, του σύγχρονου κόσμου. Στις ΗΠΑ, στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Νότια Κορέα, στις Βρυξέλλες, στην Αγγλία, στην Ισπανία, ολόκληρη η βιτρίνα του Δυτικού κόσμου γεμίζει από «σκουπίδια», «ακαθαρσίες», «σκάνδαλα», κρίση, τριγμούς, φυγόκεντρες τάσεις, αποσταθεροποίηση, αγριανθρωπισμό, σήψη πολιτική, κοινωνική, πολιτική.

Οι «πρίγκιπες» της αυλής της Δύσης μοιάζουν να μην έχουν συναίσθηση του τι διαδικασίες έχει δρομολογήσει η ίδια η διαχείριση και η πολιτική 3-4 δεκαετιών, και νομίζουν ότι μπορούν να εξουσιάζουν όπως πριν. Δεν αισθάνονται τα τριξίματα του οικοδομήματος, δεν νοιώθουν το βάθος που χωρίζει τις αυλές τους από την πραγματική κοινωνία, που βυθίζεται. Κι ετοιμάζονται για πολέμους. Πολέμους επιβολής, κατάκτησης, φθοράς, αρπαγής, αλληλοσπαραγμού. Πολέμους απέναντι σε όποιους αμφισβητούν τη σαπίλα τους. Πρωτίστως και ενάντια στους υπηκόους-δουλοπάροικους των πριγκιπάτων τους.

Μπορεί άραγε η σαπίλα να είναι κινητήριος μοχλός της ιστορίας; Βεβαίως όχι. Αλλά η απέλπιδα προσπάθεια να κρατηθεί το «σεράι» της συλλογικής Δύσης όρθιο και ηγεμονικό, μπορεί να προκαλέσει οδύνες και τεράστιες καταστροφές. Τι δεν βλέπετε; Η Γάζα είναι μια εκδοχή-πρότυπο· στη Νότια Κορέα εμφανίστηκαν λίγο πρόωρα σχέδια που είναι πάνω-πάνω στο συρτάρι· η κατάσταση έκτακτης ανάγκης και του στρατιωτικού νόμου είναι στην ημερήσια διάταξη όπου χρειαστεί· η Κομισιόν γεμάτη περηφάνια ενέκρινε κολοσσιαίες δαπάνες για τη στρατιωτικοποίηση της Ευρώπης· οι πολίτες καλούνται να αγοράσουν κονσέρβες και χάπια ιωδίου· σε όλο τον Δυτικό κόσμο η έστω κολοβή «δημοκρατία» εγκαταλείπεται, και τα κέντρα ισχύος απογυμνώνονται από κάθε διαδικασία νομιμοποίησης – το παράδειγμα της Γαλλίας είναι εντελώς αποκαλυπτικό αυτής της τάσης. Ακραίο κέντρο και ακροδεξιά προετοιμάζουν τη νέα εκδοχή των 4 καβαλάρηδων της Αποκάλυψης· αυτοί συμβόλιζαν την Κατάκτηση, τον Πόλεμο, τον Λιμό και τον Θάνατο. Δεν χρειάζονται το άλογο και το ιππικό. Έχουν άλλα μέσα: ψηφιακό κόσμο, έξυπνες μηχανές, μη επανδρωμένα όπλα (που σκοτώνουν ανθρώπους), βιοπολιτικά μέσα ελέγχου και τρόμου.

Δεν χρειάζεται να πούμε για την ελληνική εκδοχή της σαπίλας. Το τελευταίο επεισόδιο, που συνδέει τη λειτουργία και «φύλαξη» της Βουλής με τον αστυνομικό-υπάνθρωπο που βίαζε και κακοποιούσε τα παιδιά του, δείχνει πόσο προχωρημένη είναι η κατάσταση. Έως το «μεδούλι»…

«Μα δεν είμαστε όλοι ίδιοι», θα ανακράξουν όλοι οι εκπρόσωποι αυτού του κόσμου. Όντως, δεν είμαστε όλοι ίδιοι· και ούτε στην ίδια θέση. Το βασικό είναι πως μακάρι να ήταν κάτι σάπιο μόνο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, άντε και σε μια-δυο ακόμα αυλές. Όμως είναι ολόκληρη η συλλογική Δύση, ως «βασίλειο», σάπια.

Μια δημοκρατική επανάσταση είναι υπεραναγκαία. Θα γίνει ολοένα και πιο κατανοητή και αποδεκτή η αναγκαιότητα αυτής της λυτρωτικής πράξης, την οποία θα πραγματοποιήσουν αυτοί που κάποτε αποκαλούνταν «μάζες». Δηλαδή οι υποτελείς, οι υπάλληλες τάξεις, τα καταπιεζόμενα έθνη, οι απλοί εργαζόμενοι και σύγχρονοι δουλοπάροικοι.


Πηγή: Δρόμος της Αριστεράς



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.